Payroll: probleemproof?

Dit keer geen bezuinigingsverhaal. Hoewel… Payrollen om te bezuinigen, het komt steeds vaker voor.

Het lijkt zo aantrekkelijk, de payroll-constructie.
Louter voordelen.
De nadelen, daar mag je als werkgever zelf achterkomen. De hoogste tijd dus voor een kritische noot.

Googelen leert ons het volgende.
‘Payrolling: u kunt zich volledig blijven concentreren op de kernactiviteiten van uw bedrijf. Bovendien kunt u (weer) zorgeloos ondernemen.’
‘Payroll, ontzorging en gemak.’
‘Payroll: wij worden de juridische werkgever en nemen alle (financiële) risico’s, juridische en administratieve verplichtingen en aansprakelijkheden over.’

Ja, wie wil dat niet? Het scheelt geld, en tijd (=geld). Payrolling verovert de markt, ook in kunstenland. Hoe minder financiële risico’s, hoe beter, juist in deze tijden van bezuinigingen!

En nu.
Melodrama in 7 korte aktes plus ontknoping.
Eerste akte. Première. Nazit. Ontlading. Drank.
Tweede akte. Vrouwen. Grenzen verschuiven. Handtastelijkheden.
Derde akte. Werkneemster vertrekt en voorkomt erger.
Vierde akte. Werkneemster beklaagt zich. Directie onderzoekt, hoort partijen en getuigen, en stelt payroller op non-actief.
Vijfde akte. Payroller wendt zich tot zijn werkgever, zijnde de payrollorganisatie.
Zesde akte. Payrollorganisatie meldt de werkgever: wij hebben rechten als werkgever. U kunt payroller op non-actief stellen, maar u betaalt hem toch.
Zevende akte. Directie vraagt juridisch advies. Payrollorganisatie is de werkgever. Met de verplichtingen die daarbij horen. Maar… ook met de rechten! Directie trekt aan het kortste eind.
Ontknoping: Payroller mag weer aan het werk, de werkneemster meldt zich ziek, de directie heeft er één zieke en een ‘foute’ werknemer bij.

Het inzicht (catharsis) van de directie: ook dit voordeel heeft een nadeel. De payrollorganisatie neemt mij niet alleen veel werk uit handen, maar ontneemt mij ook werkgeversrechten. Zoals op non-actiefstellen, ontslag, schorsing. Wanneer het er op aankomt, ben ik nu juist geen werkgever die zorgeloos onderneemt. Ik ben onthand en moet gaan onderhandelen met mijn payrollorganisatie.

Wat nu?
De voordelen van payrollen kun je lezen op internet.
De nadelen heb je nu kunnen lezen op datzelfde internet!
Daarmee ben je nu een gewaarschuwde directie.
Als toegift nog drie tips voor directies die geen specialist zijn in de juridische kleine lettertjes.
Tip 1: Teken niet blindelings het contract -inclusief algemene voorwaarden- met de payrollorganisatie.
Tip 2: Vraag vooraf advies bij Recht & Kunst. Zodat je -ook juridisch- weet wat je doet en waar je wilt onderhandelen. Vooraf. Met de payrollorganisatie.
Tip 3: Heb je payrollers aan het werk? Bespreek dan een gedragslijn met de payrollorganisatie voor moeilijke situaties zoals hierboven.
Zodat je weer zorgeloos cultureel kunt ondernemen en aan het roer blijft staan.

Vragen over dit artikel of over payrolling? Neem dan contact op met mij, en zet daarna je zorgen in de decoropslag..

Gebruikte trefwoorden voor deze nieuwsbrief: , ,